tirsdag den 10. april 2012

Konfektkage med karamel og kokos




Jeg havde en kondensert mælk som jeg ville prøve at bruge til noget nyt og spændende, har i længere tid gået og overvejet denne konfektkage, som både himmelske kager, hjemme hos xenia og momses-univers også har lavet. Kagen er lækker, men meget tung, så små stykker på ca. 3x 3 cm er passende. Det er helt vildt lækkert med karamellen, så udemærket kage.

Opskrift på konfektkage ca. 30 stykker:

Bund:
  • 125 g hvedemel
  • 1 tsk bagepulver
  • 180 g brun farin
  • 80 g kokosmel
  • 125 g smeltet smør
Karamel:
  • 400 g kondenseret mælk
  • 20 g smør
  • 2 spsk lys sirup
Chokoladetop:
  • 100 g mørk chokolade
  • 15 g smør
Bland de tørre ingredienser til bunden, smelt smørret og ælt det i de øvrige ingredienser, dejen smuldre lidt, men dette gør ingenting. Beklæd en form ca. 18x25 cm med bagepapir. Pres massen ned i formen og bag den midt i ovnen på 180 grader i 10 min.

Bland nu ingredienserne til karamellen i en gryde og varm det op under svag varme, rør i det hele tiden. Lad det småkoge i 5 min, til det tykner og får konsistens som karamel.
Fordel karamellen oven på den bagte bund og kom kom tilbage i ovnen igen i ca. 12-15 min, til det er gyldent. Tag den ud af ovnen og lad kagen køle helt af.

Hak og smelt chokolalden, rør smørret i og bland det godt, kom det på kagen. Drys med revet hvid chokolade.
Skær evt. alle 4 kanter af, for at få nogle flotte og lige stykker. Skær nu ud i firkantede stykker, på ca. 3 x 3 cm. Kagen kan holde sig i ca. 7 dage på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar