tirsdag den 3. juli 2012

Studenterbrød med glasur


Hvad gør man med en ordentlig omgang kagerester? Man laver da studenterbrød, romkugler eller træstammer, på den måde går der ikke noget til spilde. Det smager jo også super godt, og kan holde sig i køleskab op til 4-5 dage. Denne gang brugte jeg mine kagerester til studenterbrød og de blev altså perfekt.
Min opskrift kommer her.


Opskrift til ca. 10 stk. studenterbrød:
  • 500 g kagerester ( f.eks. chokoladekage, sandkage, digestive kiks, winnerbrød)
  • 2 spsk flormelis
  • 3 spsk kakao pulver
  • 50 g kokos
  • 40 g blødt smør
  • 20 g hindbærmarmelade
  • 1½ spsk romessens
  • 1 tsk vaniljesukker
  • Bund/ mørdej/  linsedej:
  • 150 g hvedemel
  • 100 g koldt smør
  • 50 g flormelis
  • 1 knips salt
  • ca. 1- 1½ æggeblomme
  • Desuden:
  • 50 g hindbærmarmelade
  • 200 g flormelis
  • 1/4-½ dl vand
  • lyserød pastafarve
  • farvet krymmel

Bund: Bland mel, flormelis og salt. Skær det kolde smør i terninger og smuldr det sammen med melet til konsistens som savsmuld, ælt ikke for meget.  Tilsæt æggeblommerne og få dejen til at hænge sammen så hurtigt som muligt og pak dejen ind i folie og kom den i køleskab i ca. 30 minutter

Kagemassen: Kør alle kageresterne i en foodprocesser til det er godt smuldret, tilsæt de øvrige ingredienser, man kan fornemme sig frem om konsistensen er ok, de skal ikke være for klistrede, men heller ikke tørre.

Opbygning: Bunden skal bages, rul den ud til en firkant på et stykke bagepapir, min målte vist ca. 18 x 25 cm.. Prik nogle huller i dejen med en gaffel og bag mørdejen i en 180 grader varm ovn i ca. 15 minutter. Køl bunden af på en rist.
Smør hindbærmarmelade på bunden. Form i hånden en pæn firkant af romkuglemassen på et skærebræt/ bagepapir og læg forsigtigt romkuglemassen oven på den smurte bund.
Bland glasur og kom det på kagen, drys med farvet krymmel. Lad det stå og trække en times tid, kan så skæres ud i passende stykker. Holder sig bedst på køl.

6 kommentarer:

  1. De ser fine ud- må huske din opkrift hvis jeg har kagerester :-)

    SvarSlet
  2. jeg har altid kagerester, men sværger til trøffelkugler. Tror dog alligevel, jeg en dag vil prøve dine studenterbrød...

    SvarSlet
  3. Hvilken kage brugte du resterne af?

    SvarSlet
  4. Det var chokoladekage, samt lidt wienerbrød :)

    SvarSlet
  5. Har lige lavet dem igen, de blev rigtig gode :)
    En lille sjat kaffe i kagemassen, det gjorde ingen skade!
    Tak

    SvarSlet
  6. De er bare kanon gode. Og ungerne er vilde med dem, min teenage datter har lige bestilt dem til sin klasse, næste gang der er kagerester i huset :-))

    SvarSlet