lørdag den 11. februar 2012

Sandwichbrød af ølandshvedemel


Disse sandwichbrød er simpelthen for lækre, de er bløde og saftige samtidig med at der er bid i dem. Super lækkert sandwichbrød til frokost, jeg skulle bruge mine til en clubsandwich, det var bestemt ikke dårligt.
Jeg er stødt på mange forskellige opskrifter med ølandsmel og har ændret lidt i dem og har så fået dette lækre brød, som er lidt mørkere og uden kerner. Brødet har sådan en dejlig sødme, men det skulle ølandslandsmel jo også være kendt for at give brødet.
Så jeg skal ihvert fald prøve mig frem med flere spændende ølandsmel opskrifter :)

Opskrift på 6-8 stk.
  • 20 g. gær
  • 2½ dl. yoghurt naturel
  • 2½ dl lunt vand
  • 2 tsk salt
  • 350 g ølandshvedemel ( malet på stenkværn)
  • ca. 150 g. hvedemel
  • 50 g grahamsmel
Rør gæren ud i det lune vand og tilsæt så yoghurt og salt. Rør nu ølandsmelet i lidt efter lidt, det skal røres meget grundigt, så tilsættes grahamsmelet og tilsidst hvedemelet. Det hele æltes grundigt.
Stilles til hævning et lunt sted i 2 timer.
Ælt dejen meget forsigtigt igennem og del den i 6 eller 8 pølser som trykkes let flade, ca 15 cm lange og  1,5 cm høje. Lad dem nu efterhæve på en bradeplade i ca. 1 time.
Drys brødene med en smule hvedemel, og sæt dem i en varm ovn, på miderste rille på 225 grader i ca. 15-20 min.

2 kommentarer:

  1. Det ser mega lækkert ud, men hvor køber man ølandsmel mon?

    SvarSlet
  2. Hej og undskyld det noget sene svar, men ølandsmel kan købes i velassorteret supermarkeder, f.eks.. Super-Brugsen og Bilka, og der findes flere forskellige varianter.
    Held og lykke med bagningen og disse her frokost boller kan især anbefales, de er fyldt med smag og dejlige svampede og holder sig i flere dage.
    Mvh Mette

    SvarSlet