torsdag den 8. december 2011

Boller i selleri

Har ikke været på bloggen i en uges tid og har derfor lidt opskrifter jeg gerne vil dele med jer.
Den anden dag bestod aftensmaden af boller i selleri, som vi fatisk aldrig har fået, men en gang skulle jo være den første. Det smagte faktisk overraskende godt.

Opskriften kommer her til 2-3 personer.

Frikadellefarsen:
  • 400 g. hakket svinekød
  • 1 løg
  • ½ dl. mælk
  • 1 æg
  • 2-3 spsk mel
  • salt og peber
Sovsen:
  • 400 g. selleri
  • 1 liter hønse eller grønsagsbouillon
  • 25 g. smør
  • 2 spsk mel
  • 1 lille tsk stødt koriander
  • 3/4 dl. fløde
  • salt og peber
Tilbered frikadelle farsen. Skræld sellerierne og skær dem i mundrette stykker.
Bring bouillonen i kog og skru ned. Form farsen til boller og pocher dem i ca. 8 min.
Tag dem op og læg dem forsigtigt i en si. Kom nu selleri stykkerne op i det kogende vand og kog dem i ca. 5 min. Læg dem bagefter i sien med bollerne.
Si det kogende vand, da det skal bruges til sovsen.

Kom smør, koiander og mel i gryden og bag det godt igennem på moderat blus. Spæd med bouillonen og pisk grundigt mellem hver spædning.
Tilsæt fløde og smag til med salt og peber.
Lad sovsen simre i yderligere 5-6 min. Kom nu selleri og bollerne i sovsen og lad det blive varmt.
Serveres med kartofler eller ris. Vi fik kartofler.

1 kommentar:

  1. Hej :)
    Jeg har lige opdaget din blog og sidder lige og suser lidt rundt i dine opskrifter. Denne ret er noget jeg kender fra min barndom og jeg har også lavet den enkelt gang selv :) Dog bruger vi knoldselleri, så nu hvor du godt kan li "Boller i selleri" vil jeg anbefale dig også at prøve med knoldselleri - det smager fantastisk :)

    Jeg syns din blog er meget inspirerende, så jeg melder mig som Fast læser :)

    Hilsen
    Rikke.

    SvarSlet