onsdag den 8. februar 2012

macarons, sikke en lækkerbisken :)


Nu var det på tide at prøve at bage disse meget omtalte og populære macarons.
De er faktsik meget nemme at lave og samtidig var jeg positiv overrasket over smagen, da mandlerne gør at de ikke bliver super søde, for man kan forstille sig at sukker, flormelis og æggehvide ville være en sød spise.
Jeg kom Dr.Oetker hindbær mousse i mine og det var virkelig lækkert.
Opskriften har jeg fra Dr.Oetker.

Opskrift på ca. 20-25 stk halve, 12 stk. hele macarons:
  • 100 g. mandler
  • 200 g. flormelis
  • 3 æggehvider
  • 50 g. sukker
  • evt. konditorfarve
  • evt. smagsaroma
Lad æggehviderne få stuetemperatur. Kog mandlerne og smut dem, dup dem tørre.
Blend mandler og flormelis i en foodprocesser, så mandlerne bliver helt findelte.
Pisk æggehviderne luftige, næsten stive, tilsæt sukker og pisk igen til æggehviderne er helt stive.
Vend mandelsukkeret i æggehviderne og slå samtidig lidt af luften ud af hviderne, indtil massen er ensartet.
Vend herefter de ønskede farver i makronmassen samt smagsaroma.

Kom makronmassen i en sprøjtepose med en 10 mm tylle. Sprøjt makronerne ud til små runde kager, ca. 4-6 cm. i diameter på en bageplade med bagepapir. Lad nu makronmassen tørre mindste i 20 min inden bagning, de vil flyde lidt ekstra ud.

Bag makronerne i 15- 20 min ved 160 grader varmluft. Lad makronerne køle af, inden de pilles af bagepapiret.

Jeg brugte dr. Oetker hindbærmousse til at ligge imellem kagerne. Opbevar makronerne i køleskab, når der er fyld i dem.


Umm en smotie og en macarons :)

1 kommentar:

  1. Har egentlig slet ikke tænkt over at man kunne bage dem selv. Jeg har prøvet at købe dem en gang men de faldt ikke i min smag, men måske hvis man selv laver dem ?. Vil da prøve din opskrift en dag. Tak for deler :-)

    SvarSlet