mandag den 28. november 2011

Kamsteg m. brune kartofler, brun sauce og rødkål



Det skulle jo smage lidt af jul igår hvor det var1 advent og det blev til kamsteg med hele baduljen. Det er bare så hyggeligt og minder bare så meget om at nu er det december.
Det er heller ikke så svært at lave, ellers slår jeg op i frk. Jensens kogebog, hvor alle grundopskrifterne står.

Kamstegen gned jeg i salt og peber og satte den i stuetemperatur i 1 times tid. Derefter duppede jeg sværene tørre og gned med salt og satte laubærblade mellem sværene. I en bradeplade f.eks. med en rist og ca. 1-2 dl. vand ved og så øverst i oven i 1½ time på 200 grader. Min vejede 1200 gram.
Er sværene stadigvæk ikke sprøde, så tag stegen ud og opvarm oven til 275 grader. ind med stegen igen og giv den ca. 10 min. til sværene bobler og bliver gyldne. Lad hvile ca. 10-15 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar