fredag den 15. juni 2012

Drømmekage




Jeg har idag bagt drømmekage, det var nogle år siden sidst nemlig. Jeg brugte meyers opskirft, men efter min mening var der lige en ½ potion for meget fyld, så det har jeg reduceret ned på. Man skal vel egentlig også kunne smage bunden lidt :) Og bunden var vildt god, svampet og blød.
Min opskrift med ændringer kommer så her.

Opskrift på en drømmekage, til en bradepande på 18 x 27 cm.:

  • Dej:
  • 225 g rørsukker
  • 3 mellemstore æg
  • korn af en ½ vaniljestang
  • 187 g hvedemel
  • 2 1/4 tsk. bagepulver
  • 62 g smør
  • 1½ dl sødmælk
  • Topping:
  • 50 g smør
  • 75 g kokosmel
  • 75 g brun farin
  • 30 g rørsukker
  • 1/4 dl sødmælk
Dej: Forvarm ovnen til 200 grader. Beklæd formen med bagepapir.
Pisk æg og sukker lyst og luftigt, tilsæt vaniljekorn og bland det godt med. Sigt mel og bagepulver i æggeblandingen og pisk godt. Smelt smørret i en lille gryde. Tag gryden fra varmen og tilsæt mælken under omrøring. Vend denne blanding i resten af dejen. Fordel dej blandingen i den klargjorte form og bag den midt i ovnen i ca. 20 minutter.

Topping: Imens laves toppingen til kagen. Smelt smør i gryde, sammen med mælken. Tilsæt kokosmel, brun farin og rørsukker og lad det lige koge op under omrøring og tag det så af varmen.

Tag kagen ud af ovnen og skru ovnen op på 220 grader. Fordel kokosbladingen jævnt over kagen og lad kagen bage færdig i ca. 5 minutter.
Tag kagen ud af ovnen og lad den køle den køle helt af inden servering, eller spis den lidt lun.

2 kommentarer:

  1. Hej Mette. Dejlig blog du har! Uhm lækker drømmekage, jeg bagte også brunsviger idag, det må være det der dårlige sommervejr, som får lysten til comfort kager til at stige. Dejlige dyr du har. Rigtig dejlig og smuk weekend til dig!

    SvarSlet
  2. Hej og mange tak for de pæne ord. Ja du har helt ret mht. lidt mere tunge kager, jeg tror også det er det dårlige vejr, for varmt og sommerligt er det ihvert fald ikke øv øv.
    God weekend til dig også

    SvarSlet