tirsdag den 19. juni 2012

Gammeldaws franskbrød




Uhm det er altså dejligt med et stykke lyst hvedebrød, med masser af smør på.
Så bagte det her lyse franskbrød, til eftermiddags kaffen, med en ordentlig klat smør på..mums :o)
Bagte den skønneste svampede brunsviger til efter brødet, den var lige tilpas, kan ikke med hvis der er alt for meget snask på. Men her kommer opskriften på franskbrødet.

Opskrift på 2 gammeldags franskbrød med birkes:
  • 6 dl sødmælk ( kan erstattes af letmælk)
  • 50 g gær
  • 50 smør smeltet
  • 2 tsk sukker
  • 2 tsk salt
  • 1 kg hvedemel
Lun mælk og fedtstof til det er lunkent og rør gæren heri. Tilsæt, salt og sukker og rør til det er opløst.
Tilsæt melet lidt af gangen, det er ikke sikkert at det hele skal bruges, dejen må endelig ikke blive for tung.
Ælt dejen til den er smidig og glat og stil den til hævning i 30 minutter med et viskestykke henover.
Når dejen har hævet, så hældes den ud på et meldrysset bord og formes til 2 brød, som igen skal efterhæve i 30 minutter. Når de har hævet så ridses de på skrå og pensles med æg.
Bages i midten af en 200 grader varm ovn i ca. 35 minutter. Lad dem køle af i 30 minutter, inden der skæres i brødene.

5 kommentarer:

  1. Ih, hvor skønt at se et helt "normalt" franskbrød :o) Nogle gange er det altså bare det eneste der dur! (Bortset fra at jeg er en "uden birkes"-type). Jeg får helt lyst til at bage sådan et helt klassisk franskbrød

    SvarSlet
  2. glæder mig til at bage brødet med mit barnebarn...

    SvarSlet
  3. glæder mig til at bage brødet med mit barnebarn...

    SvarSlet
  4. Har lige bagt efter denne opskrift. Dog lavet i vegansk udgave med plantemælk og plantesmør. Dufter og smager himmelsk :)

    SvarSlet
  5. Har lige bagt efter denne opskrift. Dog lavet i vegansk udgave med plantemælk og plantesmør. Dufter og smager himmelsk :)

    SvarSlet