mandag den 11. juni 2012

Strawberry cheesecake ice cream




En af mine yndlings is er simpelthen strawberry cheesecake ice cream fra ben and jerry, den is er bare perfekt. Der findes rigtig mange opskrifter på amerikanske sider med opskrifter på isen, jeg har fundet frem til lidt forskellige opskrifter og taget lidt fra hvert opskrift. Jeg syntes nu at denne hjemmelavet is kommer ret tæt på originalen og det kan jo være ret besparende for en som mig, for jeg elsker den is :)
Strawberry cheesecake ice cream, er fløjsblød, cremet og har en frisk smag af jordbær, blandet med søde kiksestykker, ja så bliver det ikke meget bedre. Tankerne får en hen imod jordbær cheesecake, bare som is
Man bliver afhængig, så er i advaret :o)

Jeg har brugt 1 dåse kondenseret mælk, men vil man lave en mere kalorielet udgave, så erstat den kondenseret mælk med 4 pastiuseret æggeblommer og 35 g sukker, man behøver ikke mere sukker, da mascarponen og jordbærene er med til at søde isen. Man kan også sagtens komme mere fløde i isen
Jeg har ikke brugt ismaskine til min is.

Alternativ til digestivekiks, man kan f.eks. godt lave en rigtig cheesecake bund, af 50 g digistivekiks, 25 g smeltet smør og 1 spsk sukker. Man kommer kiksene i en pose og banker godt på dem, så de er helt smulret, så blander man det med det smeltede smør og sukker. Presser blandingen ned i en form og stiller det på køl til det er helt koldt.

Opskrift på strawberry cheesecake ice cream på ca. 1-1½ liter:
  • 400 g jordbær, gerne friske
  • 2½ dl piskefløde
  • 1 dåse kondenseret mælk 400 g
  • 125 g mascarpone ( naturel flødeost kan også bruges)
  • 1 knips maldonsalt
  • kornene fra 1 vaniljestang
  • 50 g digestivekiks, knuste
Rens jordbærene og kør 300 g jordbær i foodprocesseren til pure, "hvis man ønsker at få de små jordbær "sten" sorteret fra, så kan man passere puréen nu, igennem en si, jeg gjorde det ikke".
Kom den kondenseret mælk i sammen med jordbær puréen og blend det, til det er godt blandet. Tilsæt salt.
Skrab kornene fra vanilje stangen og bland med mascarponen i en anden skål, kom det op i foodprocesseren til puréen og bland det godt sammen.
Pisk fløden til skum og vend den forsigtig i puré blandingen. Frys isen i en bøtte med låg og husk at rør i den ca. hver 45 minutter for at undgå iskrystaller.
De sidste 100 g jordbær, skæres i små tern, og kommes i isen ca. 2 timer efter nedfrysning sammen med de knuste digestivekiks, det er for at undgå at det falder til bunds at det kommes i senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar